Importance of Consulting Professors in Cuba

Authors

Keywords:

Keywords: consulting professor; medical education; Cuban health system.

Abstract

ABSTRACT

Introduction: Consulting professors in Cuba are important figures in postgraduate academic studies in the sciences in general and in the medical field in particular.

Objective: To expose an update on the importance of the consulting professor in Cuba.

Development: A literature review was conducted using a single-topic bibliographic search in the PubMed, LILACS, and Google Scholar databases. The criteria were based on MeSH and DeCS descriptors, used in different combinations of words and logical operators. The filter used was the year of publication in the last five years. Articles in English and Spanish, freely accessible and conducted in humans, were included. The search results were compiled in an Excel logical matrix. They were organized according to the research requirements. A total of 36 articles in Spanish were found: five from the last five years, three full texts, two review articles published up to 2024, and the rest were press releases from events and conferences.

Conclusions: The consulting professor in Cuba is an important figure in postgraduate education, who should be considered and respected because they bring prestige to the institution where they work and the service they provide.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Idoris Cordero Escobar, Hospital Hermanos Ameijeiras

Profesora Principal Servicio Anestesiologia y Reanimación

References

1. González Rodríguez WC, Pérez Barrero BR, Ferrer Mustelier A, Vicente Botta B. Formación docente, científica y académica en los profesores consultantes de la Facultad de Estomatología en Santiago de Cuba. [En línea]. 2020. [citado 31/07/2025]. MEDISAN 2020; 24(6):1157-1171. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192020000601157

2. Moré Cuesta. Profesores consultantes en el sector de la salud. [En línea]. 2009. [citado 31/07/2025]. Revista Habanera de Ciencias Médicas 2009;8(5):1-3. https://www.redalyc.org/pdf/1804/180414046001.pdf

3. Alonso Pardo ME, Vidal ledo Ma. Consideraciones acerca de los profesores consultantes en los centros de educación médica superior. Educ Med Super [En linea]. 2009, vol.23, n.1 [citado 2024-12-16], pp. 1-4. Disponible en: <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000100010&lng=es&nrm=iso>. ISSN 0864-2141.

4. Pérez Caballero MD. Formación de valores en los profesionales de la Salud. Rev Cubana Med. [En línea]. 2015 [citado 20/06/2024];54(4):278-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75232015000400001.

5. Cordero Escobar I. Pedagogía de los valores y su influencia en Anestesiología y Reanimación. [En línea]. 2018. Educación Médica Superior 32 (1): Disponible en : https://ems.sld.cu/index.php/ems/rt/printerFriendly/1238/0.

6. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 138/19. La Habana: MES; 2019 [citado 20/06/2020]. Disponible en:https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones

7. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 139/19. La Habana: MES; 2019 [citado 20/06/2020]. Disponible en:https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones

8. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 140/19. La Habana: MES; 2019 [citado 20/06/2020]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones

9. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 153 del año 1994. Condición de Profesor Consultante en el Sistema de Educación Superior. La Habana: MES; 2019 [citado 20/06/2020]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/resolucione

10. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Viceministerio Docencia e Investigaciones refiere las bases fundamentales para la organización del trabajo de los profesores consultantes en el sistema de salud. Resolución Ministerial No. 143/1996. La Habana: MINSAP; 1998

11. Universidad Virtual de Salud. Cátedra de la Facultad de Ciencias Médicas "Manuel Fajardo" (UVS) [Internet]. Comunidad de Profesores Consultantes Facultad Fajardo. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2014 [citado 20/06/2020]. Disponible en: http://uvsfajardo.sld.cu/comunidad-de-profesores-consultantes-facultad-fajardo

12. Salas Perea R, Salas Mainegra A. La educación médica cubana. Su estado actual. Revista de Docencia Universitaria. REDU. 2012 [citado 20/06/2020];10 (Número especial):293-326. https://www:/Users/biblio1/Downloads/Dialnet-La Educacion Medica Cubana-4091581.pdf

Published

2025-10-02

How to Cite

1.
Cordero Escobar I. Importance of Consulting Professors in Cuba. Acta Médica [Internet]. 2025 Oct. 2 [cited 2025 Nov. 20];26. Available from: https://revactamedica.sld.cu/index.php/act/article/view/946

Issue

Section

Artículo de opinión