Importance of Consulting Professors in Cuba
Keywords:
Keywords: consulting professor; medical education; Cuban health system.Abstract
ABSTRACT
Introduction: Consulting professors in Cuba are important figures in postgraduate academic studies in the sciences in general and in the medical field in particular.
Objective: To expose an update on the importance of the consulting professor in Cuba.
Development: A literature review was conducted using a single-topic bibliographic search in the PubMed, LILACS, and Google Scholar databases. The criteria were based on MeSH and DeCS descriptors, used in different combinations of words and logical operators. The filter used was the year of publication in the last five years. Articles in English and Spanish, freely accessible and conducted in humans, were included. The search results were compiled in an Excel logical matrix. They were organized according to the research requirements. A total of 36 articles in Spanish were found: five from the last five years, three full texts, two review articles published up to 2024, and the rest were press releases from events and conferences.
Conclusions: The consulting professor in Cuba is an important figure in postgraduate education, who should be considered and respected because they bring prestige to the institution where they work and the service they provide.
Downloads
References
1. González Rodríguez WC, Pérez Barrero BR, Ferrer Mustelier A, Vicente Botta B. Formación docente, científica y académica en los profesores consultantes de la Facultad de Estomatología en Santiago de Cuba. [En línea]. 2020. [citado 31/07/2025]. MEDISAN 2020; 24(6):1157-1171. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192020000601157
2. Moré Cuesta. Profesores consultantes en el sector de la salud. [En línea]. 2009. [citado 31/07/2025]. Revista Habanera de Ciencias Médicas 2009;8(5):1-3. https://www.redalyc.org/pdf/1804/180414046001.pdf
3. Alonso Pardo ME, Vidal ledo Ma. Consideraciones acerca de los profesores consultantes en los centros de educación médica superior. Educ Med Super [En linea]. 2009, vol.23, n.1 [citado 2024-12-16], pp. 1-4. Disponible en: <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000100010&lng=es&nrm=iso>. ISSN 0864-2141.
4. Pérez Caballero MD. Formación de valores en los profesionales de la Salud. Rev Cubana Med. [En línea]. 2015 [citado 20/06/2024];54(4):278-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75232015000400001.
5. Cordero Escobar I. Pedagogía de los valores y su influencia en Anestesiología y Reanimación. [En línea]. 2018. Educación Médica Superior 32 (1): Disponible en : https://ems.sld.cu/index.php/ems/rt/printerFriendly/1238/0.
6. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 138/19. La Habana: MES; 2019 [citado 20/06/2020]. Disponible en:https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones
7. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 139/19. La Habana: MES; 2019 [citado 20/06/2020]. Disponible en:https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones
8. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 140/19. La Habana: MES; 2019 [citado 20/06/2020]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/resoluciones
9. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 153 del año 1994. Condición de Profesor Consultante en el Sistema de Educación Superior. La Habana: MES; 2019 [citado 20/06/2020]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/resolucione
10. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Viceministerio Docencia e Investigaciones refiere las bases fundamentales para la organización del trabajo de los profesores consultantes en el sistema de salud. Resolución Ministerial No. 143/1996. La Habana: MINSAP; 1998
11. Universidad Virtual de Salud. Cátedra de la Facultad de Ciencias Médicas "Manuel Fajardo" (UVS) [Internet]. Comunidad de Profesores Consultantes Facultad Fajardo. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas; 2014 [citado 20/06/2020]. Disponible en: http://uvsfajardo.sld.cu/comunidad-de-profesores-consultantes-facultad-fajardo
12. Salas Perea R, Salas Mainegra A. La educación médica cubana. Su estado actual. Revista de Docencia Universitaria. REDU. 2012 [citado 20/06/2020];10 (Número especial):293-326. https://www:/Users/biblio1/Downloads/Dialnet-La Educacion Medica Cubana-4091581.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Idoris Cordero Escobar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
