Experiences about the use of Moodle Platform for the management of a scientific-pedagogical event

Authors

Keywords:

university, educational day, virtual platform, Moodle, COVID-19.

Abstract

Introduction: COVID-19 constituted a great challenge for the university community worldwide to preserve not only the continuity of studies, but also the holding of scientific events. Virtual platforms fostered a pertinent alternative, which made it possible to preserve the vitality of these activities in times of pandemic.

Objective: To present the results of the application of Moodle technological platform for the XI Scientific Pedagogical Conference at “Hermanos Ameijeiras” Clinical Surgical Hospital, II virtual edition.

Methods: A survey was designed by the organizers of this event. It consisted of 12 questions: 5 of a general nature and the rest aimed at knowing the criteria of the participants.

Results: A total of 82 participants were registered on the site. The survey was answered by 21 (25.6% of the total), 66.6% were female. 70% of respondents confirmed that the platform was an incentive for research.

Conclusions: The use of Moodle Platform is recommended for future editions of the Scientific Pedagogical Conference of Hermanos Ameijeiras Graduate Center.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caridad de Dios Soler Morejón, Hospital Clínico Quirúrgico Hermanos Ameijeiras. La Habana

Dra. en Ciencias Médicas, Profesora Titular y Consultante, Especialista de segundo grado en Medicina Interna y Medicina Intensiva y de Emergencias, Master en Educación Médica.

Asesora de Superación profesional

References

REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS

Vidal Ledo M, Barciela González Longoria M, Armenteros-Vera I. Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior. 2021 [Acceso 23 Nov 2022]; 35 (1) Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2851

Marinoni G, van’t Land H, Jensen T. The impact of COVID-19 on higher education around the world. IAU Global Survey Report. Disponible en: https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf

Botta F N, Seldes V. Reflexiones sobre el impacto del COVID-19 en los eventos científicos. La virtualidad y digitalización de la investigación arqueológica y de la antropología biológica en Argentina. Práctica Arqueológica.2021 [Acceso 23 Nov 2022]; 4 (1): 77-82 (2021). DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4784167

MES. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. (Resolución 47/2022, 27 de mayo de 2022) Disponible en: http://www.hospitalameijeiras.sld.cu/hha/sites/all/informacion/2022/Resoluci%C3%B3n47-2022.pdf

Díaz Martínez Ana Gloria, Castellanos Gallardo Inalvis, Ferrer Cutié Marta Elizabet, Abreu García María Teresa. Caracterización de los eventos de salud gestionados con el Open Conference Systems en Cuba. ACIMED 2012 [Acceso 23 Nov 2022]; 23(4): 346-361. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352012000400003&lng=es.

Ramírez Vega A. El uso de la plataforma Open Conference Systems en la organización de eventos académicos: la experiencia de la XIII CIAEM. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática.2013. [Acceso 23 Nov 2022]; Año 8. (11) 383-401. Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/14740/13985

WMA. Declaración de Helsinksi de la Asociación Médica Mundial. Principios éticos para las investigaciones en seres humanos. [Acceso 23 Nov 2022]; Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

Capterra. The 2022 Capterra Shortlist: Conference Software. [Acceso 23 Nov 2022]; Disponible en: https://www.capterra.com/conference-software/#shortlist

Fernández Naranjo A, Rivero López M. Las plataformas de aprendizajes, una alternativa a tener en cuenta en el proceso de enseñanza aprendizaje. RCIM. 2014 [Acceso 23 Nov 2022]; 6(2): 207-221. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592014000200009&lng=es.

Wasserman J C. Aspectos éticos del texto científico. Interciencia, 2010 [Acceso 23 Nov 2022]; 35(6):466-472. Disponible en: https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2018/01/466-1%C2%BA-e-WASERMANN-7.pdf

Silva Ayçaguer LC. Declaración de conflictos de intereses de los autores en las revistas científicas. Acimed.2010 [Acceso 23 Nov 2022]; 21(2)135-139. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352010000200001&lng=es.

Published

2023-04-18

How to Cite

1.
Soler Morejón C de D. Experiences about the use of Moodle Platform for the management of a scientific-pedagogical event. Acta Médica [Internet]. 2023 Apr. 18 [cited 2025 May 24];24(1). Available from: https://revactamedica.sld.cu/index.php/act/article/view/363

Issue

Section

Artículos originales